Dne 21.2. 2016 jsme byli pozváni do supermarketu Tesco v Děčíně, se kterým dlouhodobě spolupracujeme. Dobrovolníci z řad zaměstnanců v čele s panem ředitelem Jiřím Vandrovcem pro nás připravili jednodenní kurz „Služba zákazníkům“.
Po příjezdu do Tesca nás rozdělili do čtyř skupin po třech dětech. Dostali jsme zástěry a na hlavu kšilty. Pak začal „kruhový trénink“ se čtyřmi stanovištěmi – pekárna, oddělení ovoce a zeleniny, pokladna a sklad. Na stanovištích jsme se podle přesného časového harmonogramu všichni vystřídali.
V pekárně jsme váleli těsto, motali jsme vánočky, housky nebo něco podle vlastní fantazie, například sluníčko. Mohli jsme si vyzkoušet i stroj, na kterém se tvoří rohlíky. Vše jsme pak přichystali k pečení.
V oddělení ovoce a zeleniny jsme na prodejně soutěžili v hledání zadaného druhu, ve skladu jsme pomáhali s vykladáním a také jsme něco ochutnali.
Velkým zážitkem byla pokladna. U naší pokladny byla připravena cedulka, že zde obsluhují děti z dětského domova, přesto k nám zákazníci chodili. Někteří nám na pásu nechali i nějakou tu sladkost. Pod dohledem zkušené pokladní a pokladního jsme zjistili, že tato práce není jen o „pípání“. Správný pokladník musí totiž dodržet zásadu „3P“ – pozdrav, pomož, poděkuj, musí se orientovat v jednotlivých druzích ovoce, zeleniny a pečiva, na kterých čárové kódy nejsou a být stále příjemný, usměvavý a milý.
U většiny z dětí měl největší úspěch sklad. Tam se totiž pořádal závod – jízda zručnosti s naloženou paletou na čas. Paletu na vozíku zvednout, prokličkovat připravenou dráhu a „zaparkovat“ přesně do mezery mezi další palety, nebyla žádná legrace, i když jsme se u toho dost nasmáli.
Potom, co jsme si vše vyzkoušeli, na nás čekal výtečný oběd – kuřecí řízek a jako sladká tečka kobliha. Po obědě nás čekaly ještě dva závěrečné úkoly – vyluštit tajenku a napsat kratičký test o tom, co jsme si zapamatovali. Na základě správných odpovědí – zvládli jsme to všichni – nám byl slavnostně předán certifikát o úspěšném zakončení kurzu a na jeho základě jsme se stali kvalifikovanými budoucími zaměstnanci. S certifikátem jsme dostali i malý dárek. Pak se vyhlašovaly výsledky závodu. Nejlepší z nás dostali diplomy a hodnotné ceny. Celou akci jsme zakončili společným focením a pan ředitel nám přinesl naše upečené dobroty.
Za vedení dětského domova bych chtěla moc poděkovat za krásně a výborně připravený „kurz“. Formou hry si děti vyzkoušely, kde a jak by mohly pracovat po odchodu z dětského domova a mohly nahlédnout do zázemí fungování obchodu. Získaly cenné zkušenosti, hlavně tu, že pokud chci nějakou odměnu, musím pro to také něco udělat.
Ještě jednou děkujeme.
Mgr. Jitka Janoušková